/> Je zal het maar hebben!: Live Mindfully

Over mij

Mijn foto
'Openheid leidt tot begrip' is mijn motto! Daarom deel ik ook hier de ervaringen gevoelens die ik heb als psychisch kwetsbaar persoon op weg naar herstel. Ik heb deze weg al voor een groot deel afgelegd, maar de reis is nog niet afgelopen.

zaterdag 20 november 2010

Live Mindfully


Live Mindfully; leef ontspannen in het nu. Mindfulness houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf , zonder te oordelen en zonder dingen anders te willen maken dan ze zijn. Een mode grill, zweverige stroming of een wetenschappelijk onderbouwde therapie?

Uit verschillend onderzoek blijkt dat een training in mindfulness positieve effecten heeft bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, angststoornissen, depressies en slaapproblemen, en dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Niet zo gek dus dat het voor mij belangrijk is om wat meer Mindfull te gaan leven. Het lijkt zo simpel: proef bijvoorbeeld van één maaltijd per dag de eerste hap met volle aandacht. Maar ‘in het moment leven’ valt nog niet mee in de hectiek van alledag.  Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen. Leven in het moment. Door het bewustworden en loslaten van automatismen en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. Klinkt goed toch? Nu alleen nog even doen!

Tijdens het 'scrappen' kwam ik in de Flow een een mindfulness kalender tegen met allerlei spreuken. De kalender is van 2010. Om  deze in november nog te gaan ophangen, lijkt me een beetje achterhaalt. Wel toevallig dat ik de kalender nu pas ontdek, waar was ik begin 2010 dan met mijn aandacht? Blijkbaar niet in het hier en nu!  Kan geen toeval zijn, ben er nu vast klaar voor om de boodschappen te ontvangen. De kalender is dus verlopen maar de spreuken zijn daardoor niet minder waar. Een aantal zijn het waard om in te prenten en wil ik graag met jullie delen:

Als ik mezelf voorbij loop, lach ik wel altijd even vriendelijk.

Af en toe rust nemen en vragen: 'Hoe gaat het met mij'. (Ook hardop antwoorden).

Er gaat ontzettend veel energie verloren aan het niet willen dat iets is zoals het is. Die energie kun je wel beter gebruiken!

Ga eens een eindje fietsen, zwemmen of rennen zonder een doel voor jezelf te stellen in de vorm van kilometers, snelheid of 'vanaf nu ga ik elke week ...'. Het doel is er al: gewoon lekker een eindje fietsen, zwemmen of rennen.

Je hoeft niet altijd te doen wat je gevraagd wordt. Ook niet wat je aan jezelf vraagt
Doe eens als een kind. Gewoon lekker kleuren, spelen en rennen, ontdekken. Iets zien voor de eerste keer. Niet zo moeilijk doen en lekker vroeg naar bed.

Zoek je welbevinden niet in een 'betere toekomst', want die breekt misschien nooit aan. Het enige moment dat je werkelijk hebt om te leven, lief te hebben, te ademen en te zijn, is NU .... dit moment. De kracht om dit te doen is je bij je geboorte gegeven, je hoeft er alleen maar aandacht aan te schenken en een beetje aardig te zijn voor jezelf.

Piekeren is moeilijk af te leren. Zeker als je zo'n natuurtalent bent als ik. Een inzicht waar ik echt wat aan had, was dat ik niet iedere gedachte hoef 'af te maken'. Als ik nu merk dat ik in een gedachte 'vastzit', haal ik diep adem en stel ik me voor dat die gedachte in een ballon wegvliegt. Dat lucht op! Een probleem eindeloos overdenken geeft niet meer controle en er komt geen oplossing van.

Vaak sta je ongemerkt op de automatische piloot: je reageert en handelt zonder erbij na te denken. Neem af en toe eens een adempauze: concentreer je een paar minuutjes op je in- en uitademing, op hoe je buik beweegt. Dit helpt je om de automatische piloot uit te schakelen en te zien wat dit moment echt nodig heeft.

Neem regelmatig drie minuten 'ademruimte' tijdens je bezigheden. Stel jezelf drie vragen. Hoe gaat het me me? Hoe is ijn ademhaling op dit moment? Hoe voelt mijn lichaam?

Het besef dat je een perfecte ervaring nooit kunt afdwingen, hoezeer je ook je best doet de omstandigheden zo perfect mogelijk te maken. Dat gaf mij -een echte planner- enorm veel rust. Je hebt niet alles in de hand, dingen gaan soms gewoon zoals ze gaan.

2 opmerkingen:

  1. Hoi, verbazingwekkend dat die wijsheden nu wel bij je binnenkomen. Ik vind ze erg toepasselijk en zet je/me wel even met beide benen op de grond. Herkenbaarheid is één maar er naar leven is niet direct twee en zo eenvoudig. Misschien toch vaker even doorlezen dan komt het misschien tussen de oren... Bedankt dat je deze wijsheden met ons wilt delen, want het is zeker ook voor anderen heel waardevol om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen dank voor deze gratis therapie. Voor meer sessies, weet je me te vinden he?

    BeantwoordenVerwijderen