/> Je zal het maar hebben!: Wat is dat dan, een conversiestoornis?

Over mij

Mijn foto
'Openheid leidt tot begrip' is mijn motto! Daarom deel ik ook hier de ervaringen gevoelens die ik heb als psychisch kwetsbaar persoon op weg naar herstel. Ik heb deze weg al voor een groot deel afgelegd, maar de reis is nog niet afgelopen.

zaterdag 28 augustus 2010

Wat is dat dan, een conversiestoornis?

Je zal het maar hebben een conversiestoornis! Maar wat is dat dan? In dit filmpje wordt dat uitgelegd. De mevrouw die hier te zien is, heeft wel ergere klachten dan ik heb, maar het is wel vergelijkbaar. Oh nee, mag mijn klachten niet bagateliseren, ieder voelt 't ziene!

Aantal punten zijn voor mij wel herkenbaar: bijv. de chronische overbelasting en de lat hoog leggen. Deze eigenschappen heb ik mijn hele leven al en hebben me ook ver gebracht. De weerstand en het gevecht tegen mijn rugklachten hebben de conversie aangewakkerd. De 2e operatie is de t(r)igger geweest voor het openbaren van de conversie. Maar hoe kom je er weer van af? Acceptatie, de touwtjes loslaten, contact met lichaamssignalen, goede communicatie tussen lichaam en geest zijn de toverwoorden voor herstel. Dus de knop moet om, maar eerst maar eens uitzoeken waar die knop dan zit (of zou ie zijn vastgeroest?).

Het filmpje gaat over COLK (Centrum voor Onverklaarde Lichamelijke Klachten), dit is vergelijkbaar met Altrecht Psychosomatiek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten